Chociaż branża kurierska odnotowywała zwiększone zyski każdego roku już od niemalże dekady, to jednak 2020 rok był dla tego sektora rynku przełomowy. Pandemia koronawirusa, która wywołała ogromny kryzys na całym świecie, akurat dla tego typu usług była niezwykle łaskawa. Nie ma wątpliwości, że to właśnie ona miała znaczny wpływ na prężny rozwój i tak świetne wyniki finansowe firm kurierskich.
Firmy kurierskie a branża e-commerce
Nie ma wątpliwości, że wpływ na rozwój firm kurierskich ma cała branża e-commerce, która również rozwinęła się w czasie pandemii koronawirusa. Okazuje się, że już 71% użytkowników sieci regularnie robi zakupy w e-sklepach, a najczęściej wybieraną formą dostarczenia towarów jest właśnie przesyłka kurierska. Liczne sklepy online oferują zresztą bezpłatną usługę kurierską oraz darmowe zwroty za pośrednictwem kuriera.
Statystyki wskazują, że w 2020 roku z usług kurierskich skorzystało aż 67% Polaków. Większość z nich zamawiała kuriera bądź odbierało przesyłkę kurierską przynajmniej raz w miesiącu. Duży wzrost zauważono również w zakresie podejmowanych współprac z firmami kurierskimi na rynku B2B. Ogromna konkurencja w branży sprawiła, że najlepsi przewoźnicy zaczęli oferować korzystne pakiety i abonamenty.
Najpopularniejsze firmy kurierskie
Firmy badawcze postanowiły stworzyć ranking, który wskazuje firmy kurierskie, z których usług korzystano w 2020 roku najczęściej. W takim zestawieniu wygrywa kurier DPD, uzyskując aż 30% udział w rynku. Według klientów tego przewoźnika, usługi kurierskie w DPD wykonywane są na wysokim poziomie bez względu na lokalizację odbioru przesyłki i adres jej dostarczenia.
Klienci doceniają możliwość realizacji usług na rynku lokalnym, krajowym oraz międzynarodowym. Uwzględniają korzyści wynikające nie tylko z niskich cen, ale też krótkiego czasu realizacji całego procesu logistycznego. Coraz więcej osób zwraca też uwagę na innowacyjne rozwiązania, jak możliwość monitorowania przesyłki w czasie rzeczywistym czy zmiana adresu doręczenia paczki.
Branża kurierska – prognozy na przyszłość
Eksperci podkreślają, że popularność wykorzystywania usług kurierskich nie minie, a klienci utrwalili już nowe nawyki nadawania i odbioru przesyłek. Dzisiaj powodzeniem cieszą się nie tylko paczki dostarczane pod same drzwi, ale też dogodna opcja paczkomatów.
Same firmy kurierskie stawiają na rozwój i oferowanie potencjalnym klientom coraz lepszych rozwiązań. Już teraz na rynku lokalnym kurierzy poruszają się elektrycznymi hulajnogami czy skuterami, co ma znaczenie dla szybkości dostarczenia paczek w godzinach szczytu. W planach jest wykorzystywanie dronów do obsługi zleceń.
I chociaż na rynku usług kurierskich panuje ogromna konkurencja, to jednak na prowadzeniu plasują się przewoźnicy z ugruntowaną już pozycją. To do nich klienci mają największe zaufanie, do oni również oferują najwyższą jakość obsługi klienta. Te kwestie pozostają bez zmian, pomimo coraz większej liczby zamówień.